E-mail Laura Wante
Tel.nr. 09 264 64 86
GSM  
Lokaalnr. 150.020
Categorie Bursaal
   
Webpagina  
   
Onderzoek

Depressie bij (vroeg)adolescenten: de relatie tussen cognitieve controle en emotieregulatie

 

Depressie is een niet te onderschatten mentale aandoening die het functioneren op verschillende vlakken (schools, sociaal, …) ernstig beïnvloedt. De adolescentie is een kwetsbare periode voor de ontwikkeling van depressie. Bovendien gaat depressie op deze leeftijd gepaard met een hoge kans op herval, zo tonen longitudinale studies aan dat 70% hervalt 5 jaar na remissie. Ondanks de hoge prevalentie en negatieve psychosociale gevolgen, blijft onderzoek naar onderliggende mechanismen van het ontstaan en instandhouding van depressie bij adolescenten zeer beperkt. Om die reden focussen wij in dit project op de rol van cognitieve controle in de ontwikkeling van depressie en op welke manier dit geassocieerd is met emotieregulatie.

   
Bibliografie Bibliografie

 

   
Recente publicaties
  • Wante, L., Mueller, S. C., Demeyer, I., Naets, T., & Braet, C. (2017). Internal shifting impairments in response to emotional information in dysphoric adolescents. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 57, 70-79. doi: 10.1016/j.jbtep.2017.04.00
    2

  • Van Beveren, M. L., Mezulis, A., Wante, L., & Braet, C. (2016). Joint Contributions of Negative Emotionality, Positive Emotionality, and Effortful Control on Depressive Symptoms in Youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. doi: 10.1080/15374416.2016.1233499.

  • Wante, L., Mezulis, A., Van Beveren, M. L., & Braet, C. (2016). The mediating effect of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies on executive functioning impairment and depressive symptoms among adolescents. Child Neuropsychol, 1-19. doi: 10.1080/09297049.2016.1212986.

  • Vervoort, L., Vandeweghe, L., Vandewalle, J., Van Durme, K., Vandevivere, E., Wante, L., … Braet, C. (2015). Measuring Punishment and Reward Sensitivity in children and adolescents with a parent-report version of the Bis/Bas-scales. Personality and Individual Differences, 87, 272-277. doi: 10.1016/j.paid.2015.08.024
  • Wante, L.,  Mueller, S. C., Demeyer, I., De Raedt, R., & Braet, C. (2015). The role of interference and inhibition processes in dysphoric early adolescents?Journal of clinical child and adolescent psychology. doi: 10.1080/15374416.2015.1102068

  • Braet, C., Wante, L., Van Beveren, M. L., & Theuwis, L. (2015). Is the cognitive triad a clear marker of depressive symptoms  in youngsters? European Child and Adolescent PsychiatryE. doi: 10.1007/s00787-015-0674-8.

  • Braet, C., Theuwis, L., Van Durme, K., Vandewalle, J., Vandevivere E., Wante, L., Moens, E., Verbeken, S., & Goossens, L. (2014). Emotion regulation in children with emotional problems. Cognitive Therapy and Research, 1-12. doi: 10.1007/s10608-014-9616-x.

  • Braet, C., Wante, L. & Timbremont, B. (2014). Stemmingsproblemen en depressie. In P. Prins & C. Braet (Eds), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie (pp 325-346). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Braet, C., Timbremont, B., Bosmans, G. & Wante, L. (2014). ‘Pak aan’: cognitieve gedragstherapie voor kinderen met depressieve symptomen. In C. Braet & S. Bogels (Eds), Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten 1 (pp 349-371). Amsterdam: Boom.